Modele sesji coachingowych, który wybrać – GROW czy VALID? A może jeszcze jakiś inny? I czy w ogóle model rozmowy/sesji coachingowej jest potrzebny?
Najczęściej model sesji coachingowej potrzebny jest osobom, które dopiero zaczynają się zajmować coachingiem. Schematy i modele sprawiają, że czują się pewniej w rozmowie. Taka rozmowa nie ucieka na boki, nie popada w dygresje. Modele przydają się też osobom, którzy lubią porządek – zarówno coachom, jak i klientom. Ponieważ ludzie często nie rozumieją czym jest coaching, to pokazanie modelu pracy coacha, może dużo wyjaśnić i zachęcić potencjalnego klienta do zainteresowania się coachingiem.
GROW – najpopularniejszy model sesji coachingowej
Jest to anglojęzyczny akronim, który można rozwinąć w następujący sposób:
G – Goal (cel) – jaki jest cel, co chcesz osiągnąć? Na ile ten cel jest dla ciebie istotny? Po czym poznasz, że został zrealizowany
R – reality (rzeczywistość) – jak wygląda obecna twoja sytuacja, jakie są realia. Co funkcjonuje dobrze, a co źle? Jakie działania już podejmowałeś?
O – options (opcje) – jakie masz opcje działania, co możesz zrobić? Czy już mierzyłeś się z podobną sytuacją, czego ona cię nauczyła? Kto może ci pomoc? Co by się stało, gdybyś nic nie zrobił?
W – will (wola działania) – co możesz zrobić już, jakie kroki podejmiesz teraz? W jakim czasie to zrobisz? Kto ci może w tym pomóc?
GROW jest bardzo prostym schematem, co może stanowić zarówno jego wadę (zbyt prosty w wielu złożonych problemach), jak i zaletę (łatwo go zastosować, łatwo się go trzymać i wrócić do meritum rozmowy). U mnie sprawdza się, gdy pracuję z klientem nad mało złożonym problemem lub gdy klientem jest osoba o ścisłym umyśle.
VALID – dostosowany do pracy z emocjami i wartościami
Model VALID bazuje na inteligencji emocjonalnej. Został zaczerpnięty z książki „Coaching inteligencji emocjonalnej” autorstwa S. Neale, L. Spencer-Arnell, L.Wilson
Jest to też akronim zaczerpnięty z języka angielskiego
V – value (wartości) – ważne jest nie tylko ustalenie celu zmian, ale i wartości, które stoją za tym celem. Które ważne życiowe wartości zostaną zrealizowane. Czy twój cel nie stoi w sprzeczności z twoimi wartościami? Jakie pojawiają się w związku z tym emocje?
A – Attitude (nastawienie) oraz Awareness (świadomość) – Nastawienie, czyli jakie twoje przekonania pozwolą ci osiągnąć cel, a jakie utrudniają? Co możesz zrobić, aby zminimalizować wpływ tych drugich? Jakie masz talenty, umiejętności i mocne strony? Natomiast świadomość, to wizualizacja, co czujesz, gdy myślisz o realizacji celu, gdzie w ciele znajdują się te uczucia? Co mówi twoja intuicja?
L – Likely (prawdopodobieństwo) – jakie jest prawdopodobieństwo, że zrealizujesz swoje plany i osiągniesz cel? Na ile jest on realny? Co może zniweczyć twoje plany, a co może pomóc w ich realizacji? Po czym poznasz, że osiągnąłeś swój cel?
I – Intention (intencje) – na ile zależy ci na zrealizowaniu twojego planu, na ile silna jest twoja wola, aby dążyć do celu? Na co masz wpływ?
D – Do (działanie) i Date (czas realizacji) – sesja coachingowa powinna prowadzić do działania, wykonania chociażby niewielkiego kroku w osiągnięciu celu. Ważne, aby określić też datę/czas realizacji tego kroku
Model VALID sprawdza się w pracy z silnymi emocjami, pozwala też na głębszą pracę z klientem. Pamiętaj, że głębsza praca nie zawsze jest konieczna i nie zawsze przynosi pożądane skutki.
Podsumowanie. Który model rozmowy/sesji coachingowej najlepiej wybrać?
Na pewno osoby wykorzystujące metody coachingowe w swoje pracy oraz każdy zajmujący się zawodowo coachingiem, powinien oba modele znać. Nie jestem entuzjastom niewolniczego trzymania się metod i schematów, najlepiej je modyfikować pod własny styl pracy i pod potrzeby klienta. Ważne, aby wybrać to, z czym obie strony dobrze się czują.