Wykorzystuj mocne strony. Budowanie marki osobistej cz.3

Znasz już swój cel, wiesz jaką marką chcesz być. Wybrałeś też drogę, jaką będziesz podążał. Nadszedł więc czas na przyjrzenie się sobie i znalezienie odpowiedzi na pytania:

  • – Co mam, a czego mi brakuje?

  • – Jak najlepiej mogę wykorzystać, to co już mam?

Pamiętaj, dużo skuteczniej buduje się wykorzystując talenty, niż uzupełniając braki.

Kiedy już poznasz siebie, zacznij szukać klienta

budowanie marki osobistej
Moim talentem jest fotografia

Budowanie marki osobistej – moje zasoby

Na zasoby składają się wiedza, umiejętności i talenty. Do zasobów możesz też zaliczyć kontakty, czyli ludzi, których znasz.

Najłatwiej jest ocenić stan posiadanej wiedzy. System edukacji w Polsce nastawiony jest na faszerowanie ludzi obszernym materiałem pamięciowym. Kończymy szkoły posiadając ogrom wiadomości, z których nie bardzo wiemy, jak korzystać. Wiedza bez umiejętności jest bezużyteczna. Jednak na pewno sporo umiejętności nabyłeś już w swoim życiu. Chociażby takich, jak prowadzenie samochodu, posługiwanie się językiem obcym, jazda na rowerze, gotowanie, pływanie czy szycie. Wymieniłem zaledwie kilka, lecz posiadasz ich znacznie, znacznie więcej. Teraz jest dobry czas, aby o wszystkich sobie przypomnieć. Nie lekceważ umiejętność „trywialnych”, takich jak wędkarstwo, szycie czy gotowanie. Jedna z moich studentek najpierw została zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną, a później zdobyła pracę w dziale HR, ponieważ w pół godziny potrafiła „przygotować przepyszne tiramisu”.

Umiesz jeździć na rowerze, tańczyć, a może świetnie gotujesz?
Umiesz jeździć na rowerze, tańczyć, a może świetnie gotujesz?

Czym różnią się umiejętności od talentów? Te pierwsze są nabyte, a te drugie wrodzone i niezmienne. Każdy człowiek posiada talenty, chociaż wielu nie zdaje sobie z tego sprawy. Często spotykam na zajęciach studentów, którzy, zapytani o swoje mocne strony, nie potrafią wymienić żadnych. Cóż, system edukacji nastawiony jest na wyłapywanie błędów i pokazywanie słabości, nie dostrzegając talentów. W takim razie, jak je odnaleźć? Chociażby zadając sobie następujące pytania:

  • – Co najbardziej lubiłeś robić w dzieciństwie?
  • – przypomnij sobie ostatnią wyjątkową sytuację, która poszła ci bardzo dobrze, byłeś z niej zadowolony, czułeś satysfakcję radość i odprężenie.
  • – Jaką z powtarzających się czynności lubisz robić najbardziej?
  • – Kiedy zachowujesz się spontanicznie? Kiedy ostatnio podjąłeś spontaniczną decyzję?
  • – Za co ceni cię twój najlepszy przyjaciel/przyjaciółka?

Badaniem talentów na większą skalę zajęli się współpracujący z Instytutem Gallupa Marcus Buckingham i Donald Clifton. Wyniki opisali w książce Teraz odkryj swoje silne strony. Niestety, obecnie niedostępnej na polskim rynku. Wyróżnili 34 talenty (patrz: tabela). Każdy człowiek posiada 5 dominujących. Jeżeli chcesz poznać swoje talenty możesz na stronie Instytutu Gallupa wykonać test (po polsku), który kosztuje niecałe 20 dolarów.

1.      Osiąganie 2.      Aktywator
3.      Elastyczność 4.      Analityk
5.      Organizator 6.      Pryncypialność
7.      Dowodzenie 8.      Komunikatywność
9.      Rywalizacja 10.  Współzależność
11.  Kontekst 12.  Rozwaga
13.  Rozwijanie innych 14.  Dyscyplina
15.  Empatia 16.  Bezstronność
17.  Ukierunkowanie 18.  Wizjoner
19.  Zdolność 20.  Odkrywczość
21.  Integrator 22.  Indywidualizacja
23.  Zbieranie 24.  Intelekt
25.  Uczenie się 26.  Maksymalista
27.  Optymista 28.  Bliskość
29.  Odpowiedzialność 30.  Naprawianie
31.  Wiara w siebie 32.  Poważanie
33.  Strateg 34.  Czar

Niedocenianym zasobem są ludzie, nasza sieć kontaktów. My, Polacy mamy w sobie wielkie pokłady nieufności wobec drugiego człowieka. Takim podejściem bardzo szkodzimy sobie, spowalniamy własny rozwój. W czym mogą pomóc nam inni ludzie? Kontaktami, wsparciem, pomysłami, spojrzeniem na nas samych z innej perspektywy. Zrób, więc listę osób ci życzliwych i nieobojętnych. Zastanów się nad każdym z osobna w czym ci może pomóc. Nie bój się o tę pomoc poprosić. Może uzyskasz ciekawy pomysł, albo kontakt do fachowca, którego poszukujesz. Pamiętaj o zasadzie wzajemności – aby otrzymywać, musisz też dawać.

Poszukaj ludzi ci życzliwych...
Poszukaj ludzi ci życzliwych…

Misja i wizja oraz wartości

Ci, którzy przeszli przez tresurę korporacji zetknęli się zapewne z pojęciami misji i wizji. Cóż, w rozumieniu wielkich firm misja i wizja, to przeważnie pojęcia wydmuszki, nie mające wiele wspólnego z realiami. Natomiast przy budowaniu własnej marki ustalenie misji i wizji, oraz stających za nimi wartości, ma kluczowe znaczenie.

Wizja, to spojrzenie na siebie w przyszłości. Jest tożsama z celem Wyznaczając wizję odpowiedz na pytania:

  • – Kim chcę być zawodowo?
  • – Jaką pozycję chcę mieć?
  • – Jaką specjalizację?
  • – Jaki zasięg?
  • – Jakie zarobki?

Aby zająć się misją, trzeba poznać wartości, jakimi chcesz kierować się w życiu. Jeżeli nie szanujesz swoich wartości czeka cię frustracja, jeżeli żyjesz zgodnie z nimi, pokonasz uciążliwą drogę bez wysiłku. Wartości są też drogowskazem, pokazującym gdzie iść, jeżeli staniesz na rozdrożu i musisz podjąć decyzję, co dalej.

Dla mnie wartością, jest piękno - piękno przyrody
Dla mnie wartością, jest piękno – piękno przyrody

TABELA WARTOŚCI (przykład)

Zdrowie Bliskość
Sens życia Uznanie
Miłość Bogactwo
Bezpieczeństwo Skromność
Przynależność Niezależność
Wiara Akceptacja
Zdrowie Godność
Rodzina Uczciwość
Rozwój osobisty Pomaganie innym
Wolność Odpowiedzialność
Wygoda Balans
Dobra zabawa Lojalność
Sprawiedliwość Mądrość
Komfort Piękno
Przygoda, ryzyko Wrażliwość
Duma Intuicja
Perfekcjonizm Energia

Wybierz 3-5 głównych wartości, tych najistotniejszych dla Ciebie. Masz problem z wyborem? Odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • – Przypomnij sobie chwilę, kiedy czułeś się spełniony, kiedy czułeś, że żyjesz zgodnie ze sobą. Jaką wartość realizowałeś?
  • – Przypomnij sobie marzenie z dzieciństwa, takie największe, takie, które mocno zapadło Ci w pamięć? Zastanów się, co było esencją tego marzenia, jaka wartość?
  • – Otrzymujesz informację, że zostały ci tylko trzy miesiące życia, jaką wartość byś realizował w czasie, jaki ci pozostał?

Gdy ustalasz cele, zawsze określ stające za nim wartości i zastanów się, jakie wartość zrealizujesz, gdy dotrzesz do celu.

Znając wartości możesz określić, jaką misję chcesz spełniać. Pomogą ci w tym poniższe pytania:

  • – W jaki sposób chcę wykonywać swoją pracę?
  • – Po co wykonuję swoją pracę
  • – Jakie wartości realizuję dzięki mojej pracy?
  • – Jakie pryncypia życiowe?
  • – Jak chcę ją łączyć z życiem prywatnym?
  • – Kto jest dla mnie ważny?

    Dla tego człowieka wartością może być przygoda i ryzyko
    Dla tego człowieka wartością może być przygoda i ryzyko

Budowanie marki osobistej – analiza SWOT

Kiedy już znasz swoje zasoby, wiesz jakie masz talenty, jakie wartości chcesz realizować, możesz wszystko zebrać w całość w analizie SWOT. Jest to bardzo przydatne narzędzie w planowaniu własnej kariery.

Mocne strony – zależne ode mnie Słabe strony – zależne ode mnie
1.

2.

3.

4.

5.

 

 

 

 

 

 

1.

2.

3.

4.

5.

 

 

 

 

 

 

Zagrożenia – czynniki zewnętrzne Szanse – czynniki zewnętrzne
1.

2.

3.

4.

5.

 

 

 

 

 

1.

2.

3.

4.

5.

 

 

 

 

 

Zapraszam do zapisywania się na newsletter. Otrzymasz informacje
o nowych artykułach, szkoleniach oraz materiały dodatkowe 
przeznaczone wyłącznie dla subskrybentów.

Budowanie marki osobistej – mój Klient

budowanie marki osobistej
Co zyska pracodawca zatrudniając akurat ciebie?

Swoją markę osobistą prezentujesz klientowi, tylko czy wiesz, kto jest twoim klientem? Zawsze ten, kto ci płaci. Jeżeli udzielasz korepetycji, to klientem nie jest uczeń lecz jego rodzice, zazwyczaj matka. Dla pracownika etatowego klientem jest osoba zatrudniająca, to jej trzeba pokazać swoją markę z jak najlepszej strony. I pamiętaj, że prezentacja marki, to nie opowieść o własnej wyjątkowości. Klienta nie interesują twoje dyplomy, on chce wiedzieć, co może zyskać zatrudniając ciebie.

Osoby rozkręcające własny biznes już na starcie popełniają błąd, nie definiując swojej niszy rynkowej. Pamiętaj, jeżeli twoja oferta jest skierowana do każdego, to tak naprawdę jest skierowana do nikogo. Nie jesteś w stanie zaspokoić gustów wszystkich ludzi. Jeżeli jesteś projektantem wnętrz, to inaczej urządzisz mieszkanie dla singla, a inaczej dla rodziny z dwójką dzieci.

Jak znaleźć swoją niszę? Poszukaj dziedziny, na której znasz się najlepiej. Zastanów się, czy ludzie związani z tą dziedziną są w stanie zapłacić za twoje produkty czy usługi, zrób profil klienta, tzw. „personę”. Na czym to polega? Możliwie szczegółowo określasz cechy typowego przedstawiciela grupy docelowej:

  • Płeć
  • Jak ma na imię?
  • Ile ma lat (przedział wiekowy)
  • Rodzina (partner/partnerka, dzieci)
  • Praca
  • Status materialny
  • Wolny czas
  • Potrzeby
  • Gdzie go spotkam

Chcesz wiedzieć więcej, to polecam artykuł na blogu Pawła Tkaczyka

Gdy znasz już swojego klienta, możesz przygotować dla niego ofertę.

Budowanie marki osobistej – podsumowanie

Samo planowanie bez działania mija się z celem. Zaprojektowałeś własną markę? To teraz zastanów się, jakie trzy pierwsze kroki możesz wykonać w ciągu najbliższego tygodnia. Niech będą to małe kroczki, ale zrób je, jak najszybciej.

Bibliografia:

Richar N. Boles, Jakiego koloru jest twój spadochron?

Blog Pawła Tkaczyka http://pl.paweltkaczyk.com/

Paweł Tkaczyk, Zakamarki Marki

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
mariusz
mariusz
8 lat temu

Cześć

Jakoś dawno nie zaglądałem na twego bloga co było błędem. Co do marki osobistej i swoich mocnych stron, nawiązuję do siebie teraz. Od lat jestem fachowcem w swej dziedznie i prowadzę szkolenia i warsztaty z mego tematu, są to szkolenia typowo twarde. Jednakże moja marka osobista w tej dziedzinie przestała mnie interesować. Szukam nowych dróg rozwoju w szkoleniach, typowo miękkich skierowanych ku rozwojowi człowieka, twój artykuł dał mi dużo do myślenia. Dzieki i pzdr serdecznie

2
0
Would love your thoughts, please comment.x