5 błędów, których spowolniają budowę marki osobistej

Markę, o czym poprzednio pisałem, można zbudować właściwie w kilku krokach. Ale, tak jak w tańcu, lepiej tych kroków nie mylić. Jakich 5 błędów należy się szczególnie wystrzegać?

piec bledow marki

Najpierw pieniądze

Bardzo głęboko mamy zakorzenione podejście, że praca służy wyłącznie zarabianiu, a nie realizowaniu swoich pasji czy zainteresowań. Spróbuj raz postąpić odwrotnie. Wyobraź sobie, co i jak chcesz robić, a dopiero potem zastanów się, w jaki sposób na tym zarobić.

Przykładowo: Lubisz robić zdjęcia i marzysz o pracy fotografa? Wpierw przemyśl, jak  chcesz tę pracę wykonywać. Jeżeli nie przepadasz za fotografowaniem ludzi, to nie przyjmuj zleceń, jako fotograf ślubny czy komunijny, poszukaj innego sposobu zarobkowania.

Nieprecyzyjnie ustalony cel

Metoda SMART jest bardzo prosta, lecz nauczenie się jej zajmuje trochę czasu, a stosowanie wymaga pewnej wprawy. Ludzie, którzy po raz pierwszy w życiu dokładnie projektują swoją przyszłość, najczęściej nie wiedzą, jak uczynić cel mierzalnym. Gubią się, gdy zadaję pytanie: „po czym poznasz, że zrealizowałaś swoje cele?Mierzalność jest kluczem.

Przykładowo: Zdefiniowałaś cel w następujący sposób: do końca roku zdobędę dwa duże zlecenia na moje usługi graficzne. Nie jest to cel precyzyjny. Co się kryje pod pojęciem duże? Pieniądze, praca, skomplikowanie? Określ też, jak ciężko chcesz pracować, ile godzin dziennie? Jak chcesz pozyskiwać klientów – samodzielnie, czy współpracując z biurem projektowym? Może się okazać, że gdy doprecyzujesz cel, zauważysz, że nie jest on dla ciebie ani realny, ani atrakcyjny, a jego realizacja wymaga niemal katorżniczej pracy. cel strzały

Ogólnikowość

Nie tylko cele masz ustalone nieprecyzyjnie, równie ogólnikowo określasz to, co cię wyróżnia. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z posiadania mocnych stron, jednak aby odnieść sukces, należy odkryć coś więcej niż ogólniki. Pracowitość, cierpliwość, umiejętność rozmowy, upór w dążeniu do celu, rzetelność czy terminowość – są bardzo pożądanymi cechami, ale same w sobie jeszcze nie tworzą wartości dodanej. To musi być coś wyjątkowego i niepowtarzalnego, tylko twojego.

Przykład: Wyobraź sobie, że jesteś fotografem dzieci. Potrafisz rozmawiać z ludźmi. Jednak sama umiejętność rozmowy jest zbyt ogólnikowa, poszukaj czegoś więcej. Być może masz dar rozmawiania z dziećmi w ten sposób, że odprężają się przed obiektywem aparatu i dzięki temu można im zrobić dużo lepsze, bardziej naturalne zdjęcia. To będzie właśnie ta cecha wyróżniająca, niepowtarzalna.

Nie twoja droga

Zapatrzona w przykłady ludzi, którzy osiągnęli sukces, wybierasz drogę do celu, która kompletnie ci nie służy.

Przykładowo: Chcesz rzucić obecną, dobrze płatną pracę i rozkręcić własny biznes. W tym roku podobnie postąpili Kasia oraz Janek, a teraz każde z nich cieszy się życiem, realizując własne pasje. Dla nich była to naturalna droga, oboje lubią ryzyko, a w razie nieudanych inwestycji może ich wesprzeć dobrze zarabiający partner, czy bogaci rodzice. Ty nie masz żadnego wsparcia i panicznie boisz się niedostatku. Poszukaj więc innej, być może dłuższej, ale za to bezpieczniejszej drogi na rozstanie się z etatem i założeniem firmy.droga

Brak kontroli

Rzucasz się w wir działania, chowasz głęboko plany, nigdy już do nich nie wracasz. Uważaj, możesz pobłądzić, nie tylko w górach myli się szlaki. Co jakiś czas sprawdzaj, czy cel, do którego dążysz nadal jest twoim celem, czy nadal chcesz go osiągnąć? Może, gdy znasz już więcej szczegółów postrzegasz go inaczej? A może droga, którą zmierzasz do celu sprawia, że praktycznie stoisz w miejscu?

Przykład: Tomek chciał założyć własną firmę, ponieważ drażnił, go styl korporacyjny, nastawienie na zysk, a nie na pomoc klientowi. Jednak po dwóch latach bycia freelancerem skusiła go oferta współpracy z dużą firmą. Zanim się zorientował, znalazł się w położeniu podobnym do tego, gdy pracował na etacie, przed którym z taką determinacją uciekał.

Podsumowując:

Budowanie marki nie jest procesem skomplikowanym, jeżeli przestrzega się kilku reguł:

  1. Dobrze zaplanuj, unikaj ogólników, kontroluj plany co jakiś czas
  2. Nie odkładaj działania, zrób pierwsze, nawet niewielkie kroki, zanim twoje plany nabiorą ostatecznego kształtu
  3. Inspiruj się przykładem ludzi, którzy osiągnęli sukces, ale wybieraj własną drogę
  4. Bądź cierpliwa i systematyczna
  5. Naucz się mówić o sobie dobrze

 

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w budowaniu marki osobistej zapraszam cię na coaching.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x