W jaki sposób osiągnąć szczęście?

Szczęście – wydaje się, że trudno o bardziej ogólnikowe, wymykające się wszelkim definicjom, pojęcie. Z drugiej strony poświęcamy całe lata, aby żyć szczęśliwie. Okazuje się też, że szanowani i cenieni psychologowie starają się temat szczęścia zgłębić od strony naukowej, a instytuty badawcze tworzą rankingi szczęśliwych oraz nieszczęśliwych narodów. Więc, może jednak da się określić, w jaki sposób osiągnąć szczęście? Może szczęścia można się nauczyć?nauka szczęścia

 

Ćwiczenie na dobry początek

Zacznij od odprężającego ćwiczenia, czyli poszukania pięknych zdjęć. Mogą to być fotografie wycięte z czasopism lub z własnych zbiorów. Jeżeli dysponujesz kartami coachingowymi lub szkoleniowymi to będzie idealny materiał. Możesz też poszukać inspirujących zdjęć w sieci – na instagramie, 500 px, stronie ulubionego fotografa, itp.

Teraz wybierz pięć sztuk takich, które wzbudzają w tobie pozytywne emocje, poczucie odprężenia, radości, szczęścia. Pobądź chwilę z tymi zdjęciami, a potem poszukaj w sobie odpowiedzi na pytanie:

  • – co sprawia, że ta ilustracja wywołuje u mnie poczucie szczęścia? Z czym dobrym mi się kojarzy?

Staraj się zapisać, jak najwięcej skojarzeń. W ten sposób zbliżyłaś się do stworzenia własnej definicji szczęścia.

W jaki sposób osiągnąć szczęście

Tak wyglądałaby moja karta szczęścia – góry, przestrzeń, widok ze szczytu (korzystałem z kart „Motywy”)

Szczęście każdego jest inne?

Co by się stało, gdybyście porównali między sobą wyniki tego ćwiczenia? Być może znaleźlibyście punkty wspólne, a być może okazałoby się, że niemal wszystko was dzieli.

Lubię obudzić się o 5 rano pod namiotem, gdzieś na łące, na spływie kajakowym. To mnie uszczęśliwia. Moja znajoma wraca szczęśliwa z urlopu, który spędziła w ciepłych krajach dzieląc czas między plażę w dzień i dyskotekę wieczorem. To co daje mi poczucie szczęścia, dla mojej znajomej jest koszmarem i na odwrót. Czy to znaczy, że każdy ma swoją definicję szczęścia i nie ma szans, aby ogólnie określić to, co nas uszczęśliwia? Odpowiedzi warto poszukać w badaniach naukowych.

Naukowe podejście do szczęścia

Do niedawna pojęciem szczęścia zajmowali się wyłącznie filozofowie, żaden szanujący się naukowiec nie uznałby, że szczęście może być przedmiotem poważnych badań.

Sytuacja zmieniła się diametralnie około 2000 roku. Po pierwsze, niesłychanie pogłębiła się wiedza na temat ludzkiego mózgu. Po drugie, rozwinęła się psychologia pozytywna. Do niedawna nauki psychologiczne skupiały się niemal wyłącznie na negatywnych i patologicznych aspektach życia człowieka (lęki, stres, depresja, itp.), pozostawiając na marginesie badanie aspektów pozytywnych, jak kreatywność, poczucie humoru, mądrość, szczęście.

Psychologia pozytywna, dzięki badaniom prowadzonym przez Martina Seligmana i Sonię Lubomirsky, potrafi obecnie odpowiedzieć na pytania, którymi przez wieki zajmowali się filozofowie. I co ciekawe, potwierdza wnioski do jakich doszli oni ponad dwa tysiące lat temu!

Okazuje się, że za nasze poczucie szczęścia w 60% odpowiadają czynniki zewnętrzne (geny i okoliczności), na które nie mamy wpływu, ale aż 40% zależy bezpośrednio od nas – można to kształtować lub kompletnie zaniedbać. Czyli krótko mówiąc – szczęścia można się nauczyć. Tylko jak to zrobić?

Od czego zacząć?

Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „w jaki sposób osiągnąć szczęście” należy zacząć od ustalenia dwóch rzeczy:

  • – co tak naprawdę mnie uszczęśliwia?
  • – jakie dostrzegam przeszkody na drodze do osiągnięcia szczęścia?

Ogólnie rzecz biorąc do osiągnięcia poczucia szczęścia niezbędna jest pewna doza samoświadomości.

w jaki sposób osiągnąć szczęście

Oni wiedzą w jaki sposób osiągnąć szczęście?

W jaki sposób osiągnąć szczęście? Dowiedz się, co ustaliła Sonia Lubomirsky

Badaczka szczęścia Sonia Lubomirsky wyróżniła 12 aktywności, które dają poczucie szczęścia. Nie trzeba całego tuzina wdrażać w życie. Wystarczy, że zaczniesz praktykować 2-3 najbardziej ci pasujące, a wkrótce odczujesz pozytywne efekty.

  1. Bądź wdzięcznanajlepiej wieczorem zastanów się za co jesteś wdzięczna ludziom lub losowi (ewentualnie Bogu). Może to być czyjś uśmiech, miłe słowo, ładna pogoda, świetna zabawa, czy inspirująca rozmowa.
  2. Ćwicz optymizm – pamiętaj, że optymista widzi szanse, które są niedostrzegalne dla pesymisty, dlatego we wszystkim staraj się szukać szans, a nie zagrożeń.
  3. Mniej się zamartwiaj – zamiast zamartwiać tym, co się wydarzyło lub może wydarzyć, zapytaj sama siebie, jaki masz na to wpływ? I zadbaj o to, co od ciebie zależy, akceptując fakty, których i tak nie możesz już zmienić lub nie masz na nie wpływu.
  4. Praktykuj życzliwość – uśmiechnij się do kogoś życzliwie, powiedz „dzień dobry”, przytrzymaj drzwi, przepuść kogoś na drodze, powiedz miłe słowo itp. Niech to będą drobiazgi, działania, które nic lub prawie nic cię nie kosztują. Nie skupiaj się na jednym, staraj się być osobą życzliwą na wiele sposobów.
  5. Buduj bliskie relacje z ludźmi – udowodniono, że bliskie relacje, niesłychanie wzmacniają odporność na porażki, pozwalają łatwiej sobie radzić z przeciwnościami losu. Dlatego zastanów się kogo możesz w najbliższym czasie odwiedzić, z kim porozmawiać, do kogo zadzwonić. Jakie znajomości odkurzyć i co trzeba zrobić, aby nawiązywać nowe, wartościowe kontakty…
  6. Ćwicz zaradność – nie skupiaj się zbytnio na problemie, na swojej trudnej sytuacji, skup się na poszukiwaniu dróg wyjścia – przenosisz wtedy energię z rozpamiętywania, na działanie.
  7. Wybaczaj – może to wydawać się kontrowersyjne, ale pielęgnowanie żalu, urazy, złości do kogokolwiek, szkodzi wyłącznie tobie, a nie osobie, która wyrządziła ci krzywdę.
  8. Rób to, co naprawdę Cię wciąga – daj większą przestrzeń w życiu sprawom, które cię pasjonują, ograniczaj to, co ci zabiera energię.
  9. Czerp radość z życia – na pewno każdego dnia przeżywasz chwile, które dają ci radość. Zazwyczaj są to drobiazgi. Często ich nie dostrzegasz. Naucz się je wychwytywać z codzienności, doceniaj je. Każdego wieczoru zapisuj wszystko to, co dobrego cię spotkało w mijającym dniu. Minimum trzy takie wydarzenia. Jeżeli będziesz prowadzić zapiski systematycznie, to wkrótce zobaczysz, że bardziej cieszysz się z życia, niż do tej pory, staniesz się znacznie pogodniejszą osobą.
  10. Działaj z zaangażowaniem – angażuj się w to co robisz. Poszukaj dobrych, a nie tylko złych stron każdej aktywności.
  11. Praktykuj religię, rozwijaj się duchowo – ludzie religijni, ludzie dostrzegający głębszy sens życia, są szczęśliwsi. Kontakt z istotą wyższą daje poczucie sensu życia i dystans do kłopotów.
  12. Dbaj o ciało, sprawność fizyczną – regularne ćwiczenia fizyczne poprawiają nastrój. Nie muszą to być wizyty na siłowni, czy na sali fitness, zwykły spacer wystarczy. Ważne, aby aktywność fizyczna była codzienna i regularna.

W jaki sposób osiągnąć szczęście – po pierwsze działaj!

Sama znajomość 12 aktywności nie uczyni cię osobą szczęśliwszą, trzeba zacząć działać. Cała dwunastka, jak widać, nie wymaga wielkich nakładów czasu, lecz niezbędna jest systematyczność. Czyli gdy wybierzesz trzy swoje aktywności, które chcesz praktykować, potrzebujesz poświęcić każdej 5-10 minut dziennie. Musisz być też cierpliwa, gdyż znaczące efekty przyjdą najwcześniej po miesiącu.

szczęście i przyroda

W jaki sposób osiągnąć szczęście? Podobno częste przebywanie w przyrodzie, w zieleni, podnosi poziom szczęścia

Co przeszkadza w osiągnięci szczęścia?

Zazwyczaj życie według cudzego planu. „Cudzy plan” to realizowanie narzuconych norm i zaleceń. Nie musisz być ich świadoma. Często bezwiednie dostosowujesz się do oczekiwań rodziny, znajomych, grupy społecznej. Jak to wygląda w praktyce? Jedziesz na wakacje na Bali i wracasz z urlopu sfrustrowana oraz zmęczona. Dlaczego? Bo być może uwielbiasz wakacje nad polskim morzem i tam najlepiej się czujesz, ale wszyscy twoi znajomi jeżdżą na Bali, więc uznajesz, że też powinnaś. Drugim niezwykle skutecznym sposobem na unieszczęśliwienie się jest porównywanie z innymi. Niezależnie od tego ile osiągniesz, zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie od ciebie lepszy. Jeżeli będziesz zazdrościć innym, to nigdy nie docenisz tego, co masz.

Trzecią przeszkodą w osiągnięciu szczęścia, jest brak działania. Wiesz, co chcesz zrobić, wiesz nawet jak, ale nic nie robisz. Przekładasz na potem, na następny rok, na emeryturę. Mówisz „to się i tak nie uda”. Być może przeraża cię długa i kręta droga do celu. W takim wypadku skup się na pierwszym kroku, nawet najmniejszym, a efekty przyjdą szybciej, niż się spodziewasz.

Największa z przeszkód

Podstawową przeszkodą w osiągnięciu szczęścia, jest pasywność, bierność. Kwestię swojego szczęścia zostawiasz w rękach innych ludzi, cedujesz na los lub zewnętrzne okoliczności. Mówisz: „będę szczęśliwa, gdy zarobię x pieniędzy, gdy mnie pokocha Y, gdy będzie pogoda, gdy zatrudnią mnie w…”. Przy tym sposobie myślenia skazujesz siebie na bycie przedmiotem, a nie podmiotem szczęścia.

Naprawdę szczęśliwą będziesz wtedy, gdy postanowisz…., że będziesz szczęśliwa. Niezależnie od tego czy pokocha cię Y, czy zarobisz wielkie pieniądze i czy będzie pogoda na urlopie….

szczęśliwe kłódki

Wybrałaś już swoje szczęście?

W jaki sposób osiągnąć szczęście – podsumowanie

Proponuję ci następującą procedurę osiągania szczęścia

  1. Zastanów się co daje ci szczęście, w jakich sytuacjach czujesz się szczęśliwa
  2. Gdy już wiesz, pomyśl, jak zwiększyć pulę wydarzeń, które cię uszczęśliwiają
  3. Wybierz maksymalnie 3 spośród 12 aktywności prowadzących do szczęścia Soni Lubomirski i zacznij je codziennie praktykować
  4. Zastanów się nad sytuacjami, w których czujesz się nieszczęśliwa. Czy nie wynikają one z faktu, że realizujesz cudzy plan na życie?
  5. Zaakceptuj fakty, oddziel to, na co nie masz wpływu, od tego, co od ciebie zależy i skup się na zmienianiu tego drugiego, a nie rozpamiętywaniu tego, co i tak jest poza twoim zasięgiem.
  6. Podejmij decyzję, że będziesz szczęśliwa

 

10
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
DawidPaulinaMaria TamaraOlaUla z prostoofinansach Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
madamme
Gość

Wiesz, co mi uświadomił Twój tekst? Że jestem generalnie osobą szczęśliwą.

Jest to o tyle ciekawe, że choć nie uważam siebie za nieszczęśliwą, to nie zajmowałam się wcześniej definiowaniem swojego stanu emocjonalnego 🙂
Myślę, że to przydatny tekst. Bardzo ciekawa rada dotycząca fotografii jako sposobu uzmysłowienia sobie, co jest źródłem szczęścia w moim życiu.

Ula z prostoofinansach
Gość

Bardzo ciekawe badania i ich podsumowanie. Zaskoczyło mnie, że aż 60% szczęścia nie jest ode mnie zależne. Choć… myślę, że tu też można nad sobą popracować, nad swoim otrzymanym w genach choćby marudzeniem… Szczęścia można się nauczyć. I to co dla mnie ważne, to życie według własnego planu, nie narzuconego cudzego.
Pomysł ze zdjęciami super, nie miałam ich pod ręką, ale samo przypomnienie sobie widoku choćby jaki rozpościera się nad Smreczyńskim Stawem, czy w dół na Samotnie od razu poprawia mi humor i uświadamia jak tam było super, i jest oczywiście teraz gdy się o tym wspomni 🙂

Ola
Gość

Jakby prawie wszystko do mnie pasuje tylko, że ja odkąd pamiętam praktykuje te punkty, które wymieniasz. Coś w tym musi być 😉

Maria Tamara
Gość

Ćwiczenie muszę wypróbować, ciekawa jestem własnych spostrzeżeń 🙂

Paulina
Gość

Od dawna prakykuje wdzięczność. Życie jest doświadczaniem i to od nas zależy jak interpretujemy doświadczenia, które nas codziennie spotykają. Kocham swoje życie pomimo tego, że czasami czuję spadek energii, smutek, żal, a nawet złość. Dla mnie bycie szczęśliwym, to doświadczanie wszystkich emocji wraz z decyzją pójścia naprzód. Ludzie za wszelką cenę chcą wypierać różne emocje, nie zdając sobie sprawy, że życiem rządzi harmonia i nie da się wiecznie chodzić uśmiechniętym od ucha do ucha. Kiedy to w końcu to zrozumiemy, damy sobie przyzwolenie na prawdziwe przeżywanie życia i spokój ducha.