Macierz Eisenhowera – proste zarządzanie projektami w czasie

Niezwykle proste narzędzie do zarządzania zadaniami w czasie, zwane niekiedy Macierzą Priorytetów. Jak je przygotować? Najpierw należy spisać wszystkie zadania. Ważne oraz trywialne. Następnie bierzemy dużą, czystą kartkę i dzielimy ją na cztery ćwiartki.

W lewej górnej ćwiartce (pole A)

Wpisujemy zadania bardzo pilne i ważne. Trzeba je wykonać natychmiast, brak działania spowoduje opłakane skutki. Znajdą się w niej rzeczy nagłe, jak i zaniedbane. Przygotowanie pilnej prezentacji dla prezesa na jutro, jak i rozliczenie się z podatku w terminie. Tę ćwiartkę czyścimy na bieżąco.

W prawej górnej ćwiartce (pole B)

…znajdą się projekty ważne, ale nie pilne. Będą tutaj wszystkie zadania związane z rozwojem osobistym i zawodowym, jak i relacje rodzinne, czy kontakty przyjacielskie. Wszystko to, co trwale zmienia jakość twojego życia. Studia podyplomowe, nauka angielskiego, czas dla rodziny i dzieci, regularne ćwiczenia fizyczne, medytacja.

W ćwiartce dolnej lewej (pole C)

Znajdują się zadania pilne, lecz niezbyt ważne. Nie mają dla ciebie większego znaczenia, nie mają terminu wykonania, jednak trzeba je jakoś zagospodarować. Z czego się da zrezygnuj, to co możesz deleguj, resztę wykonaj w wolnym czasie, ale nigdy nie stawiaj tych zadań na pierwszym miejscu.

W dolnej prawej ćwiartce (pole D)

Znajdują się czynności niepilne i nieważne. Zazwyczaj pożeracze czasu – telewizja, facebook, niepotrzebne zakupy, plotki.

Na co uważać przy pracy z matrycą?

Przede wszystkim na umiejętne dopasowanie zadań do właściwych ćwiartek. Często zadania pilne, ale nieważne wstawiamy do ćwiartki A, nadając im rangę ważności.

Dla jakości życia najważniejsze są wszystkie zadania z ćwiartki B. Nie zaniedbuj ich. Nie odkładaj na później, nie mów, że nie masz czasu. Koniecznie każdego dnia wykonaj jakieś zadanie z ćwiartki B.

Staraj się, aby czynności z ćwiartek C i D nie stały się tymi, które zazwyczaj wykonujesz. Mówi się, że z ćwiartki D można zupełnie zrezygnować, ale raczej jest to nierealne. Pilnuj, aby zadania niepilne i nieważne pożerały jak najmniej twojego cennego czasu.

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Macierz Eisenhowera – proste zarządzanie projektami w czasie"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
oto ja
Gość

Z omawianą przez Ciebie tematyką już się spotkałam, natomiast chyba zagadnienie nie było nazwane po imieniu. Generalnie wszystko jest jasne i czytelne, tylko dlaczego często dużo czasu pożerają nam „nieważne i niepilne” 😉 ot, życie 😉

wpDiscuz