Kim jestem? Budowa marki osobistej, część 2

Może właśnie teraz zastanawiasz się nad swoim życiem zawodowym, karierą, zmianą pracy czy też założeniem firmy. Zanim zaczniesz działać, najpierw zbuduj markę osobistą. Dzięki temu będziesz bardziej świadomie poruszał się na rynku pracy i wybierzesz to, co dla ciebie najlepsze.

Dzisiaj druga część, jeżeli nie czytałeś poprzedniego artykułu, proponują zacząć lekturę od początku.

fot.: Dawid Lasociński

fot.: Dawid Lasociński

Poprzednio wspominałem już o 4 podstawowych pytaniach, na które trzeba sobie odpowiedzieć, budując markę osobistą:

  • – Kim jestem?
  • – co robię (jakie problemy rozwiązuję), a czego nie robię?
  • – w jaki sposób (co mnie wyróżnia, jakie są moje cechy unikalne)?
  • – dla kogo, kto jest moim klientem?

Odpowiedzi stworzą fundament marki osobistej. W tym artykule zajmę się pierwszym punktem, od którego wszystko się zaczyna…

Kim jesteś, a kim chcesz być? Jaką markę chcesz zbudować?

Aby ustalić kim jesteś, musisz wiedzieć:

  • – gdzie jesteś obecnie
  • – gdzie chcesz być
  • – jaka droga przede tobą

Gdzie jesteś obecnie?

Zanim wyruszysz w drogę do celu, sprawdź, gdzie się znajdujesz obecnie. Jeżeli zamierzasz zostać nurkiem, kierowcą tira, grafikiem komputerowym, czy też po prostu awansować w swoim zawodzie, możesz zadać sobie pytanie, co już wiesz, co umiesz. Jednak gorąco zachęcam też do szerszej refleksji nad samym sobą, takie postępowanie daje zdecydowanie lepsze efekty i szerszą perspektywę. Na twoją pracę, jak ją wykonujesz, w jaki sposób się w niej rozwijasz i jaką czerpiesz z niej satysfakcję, wpływa dużo więcej czynników, niż tylko umiejętności ściśle zawodowe. Po takiej refleksji być może zechcesz kompletnie się przekwalifikować lub odkryjesz, że to co robisz, jest twoim powołaniem.

Dla ułatwienia przygotowałem zestaw pytań. Spróbuj odpowiedzieć na nie bez dłuższego namysłu, słuchaj bardziej serca, niż głowy.

  1. Jakimi słowami zazwyczaj sam siebie określasz. Zapisz od 3 do 5 określeń
  2. Jaki słowami chciałbyś określać siebie w przyszłości? Wypisz od 3 do 5
  3. Przypomnij sobie najszczęśliwszy moment, który wydarzył się w ciągu ostatnich 12 miesięcy?
  4. A jaki największy sukces odniosłeś?
  5. Za co jesteś wdzięczny?
  6. W jakich sytuacjach czujesz się szczęśliwy, spełniony, usatysfakcjonowany?
  7. Co dobrego zrobiłeś dla siebie w ciągu ostatnich 24 godzin?
  8. Kto jest obecnie twoim najlepszym przyjacielem?
  9. Kto daje ci najwięcej wsparcia?
  10. Czego najbardziej nie lubisz w swoim życiu?
  11. Co robisz, aby to zmienić?
  12. Jakie jest twoje największe marzenie, które chciałbyś aby się spełniło w najbliższym czasie?

Wypełnione? Zastanów się teraz:

  • – Które pytanie okazało się najważniejsze?
  • – Na które najtrudniej jest odpowiedzieć?

Dzięki ćwiczeniu zyskujesz szeroki obraz samego siebie. Wiesz co lubisz, a czego nie, kim chciałbyś być, jakie masz marzenia, co cię uszczęśliwia, a czego nie znosisz oraz na kogo możesz liczyć. Warto do tych pytań wracać zawsze wtedy, gdy planujesz zmianę.

Gdzie chcesz być?

Jeżeli zamierzasz zbudować silną markę, to potrzebujesz ustalić cel, do którego dążysz. Chcesz być znanym architektem, inspirującym nauczycielem, czy też jednym z najlepszych specjalistów od HR na rynku? Twój cel, to marka, jaką zamierzasz zbudować. Aby zwiększyć szansę na sukces, powinieneś wiedzieć, jak konstruuje się cele. Pisałem już o tym. Jeżeli interesuje cię szczegółowa wiedza, zapraszam do poprzednich artykułów, w tym wpisie przypomnę tylko podstawowe zasady:

fot.: Dawid Lasociński

fot.: Dawid Lasociński

  • – Zapisz cel na kartce papieru, najlepiej ręcznie, a nie komputerowo
  • – Cel nie może być na nie, nie może być negatywny
  • – Powinien być zapisany w czasie teraźniejszym, tak jakby już się spełnił
  • – Cel musi być twój, nie może dotyczyć kogoś innego
  • – Cel powinien być ekologiczny, czyli nie krzywdzący ciebie i otoczenia
  • – Cel należy zapisać zgodnie z regułą modelu SMART

Pozwól, że przypomnę co jest istotą SMART:

  • – S, jak simple, czyli prosty i jasny, nie stwarza wątpliwości o co chodzi
  • – M, jak mierzalny – po czym konkretnie poznasz, że cel został zrealizowany?
  • – A, jak atrakcyjny lub ambitny. Celów mało ambitnych zazwyczaj nie chce się realizować, a jeżeli cel nie jest dla ciebie atrakcyjny, to się zastanów, czy to jest naprawdę twój cel?
  • – R, jak realistyczny – nie nakładaj na siebie zbędnych ograniczeń, ale zastanów się czy cel jest fizycznie możliwy do zrealizowania?
  • – T, jak określony w czasie – wyznacz datę końcową, do kiedy zamierzasz go zrealizować. Nie pisz – za rok, tylko podaj konkretną datę, np. październik 2016. Duże projekty podziel na mniejsze etapy i dla każdego zaplanuj datę końcową

Na koniec zapytaj sam siebie:

  • – Na ile cel jest dla ciebie ważny? Określ to w skali 1-10.
  • – Ile masz energii, aby go zrealizować? Określ poziom energii w skali 1-10.

Jeżeli uznałeś, że ważność wynosi 4-5 lub jeszcze mniej, to nie ma sensu tym celem się zajmować. Jeżeli cel jest dla ciebie bardzo ważny, przyznałeś mu 8-9, a nawet 10 punktów, lecz poziom energii wynosi najwyżej 3, to w pierwszej kolejności zadbaj o energię. Bez paliwa nie dojedziesz na miejsce.

Jaka droga przed tobą?

Zastanów się nad drogą, jaką masz do przebycia. Będzie to krótki spacerek, czy też daleka podróż? Do każdej drogi inaczej się przygotowujesz. Pamiętaj, że droga bywa ważniejsza od celu. Być może za jakiś czas zmienisz priorytety lub uznasz, że cel nie był wart realizacji. Wtedy zadasz sobie pytanie, czy droga, którą dotychczas kroczyłeś była wartościowa, czegoś cię nauczyła, czy cię rozwinęła, a może w trakcie poznałeś ciekawych ludzi. Czy też stwierdzisz, że były to lata kompletnie zmarnowane?

Czy twoja droga będzie wyglądać tak? fot.: Dawid Lasociński

Czy twoja droga będzie wyglądać tak?
fot.: Dawid Lasocinski

Więc zanim wyrusz w podróż do celu, zadaj sobie pytanie – czy droga jawi ci się, jako męczarnia, nieustanne pasmo bólu i wyrzeczeń? Czy też może jest trudna, ale intrygująca? Droga nie musi być łatwa i przyjemna, ale jeżeli nie jest atrakcyjna, rozwojowa, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zawrócisz już na samym początku.

Do każdego celu można dojść na wiele sposobów. Poszukaj własnej drogi. Inspiruj się innymi, lecz wybieraj to, co dla ciebie najlepsze.

Jak znaleźć własną drogę?

  • – poszukaj ludzi, którzy już tę lub podobną drogę przeszli, spytaj jak, to zrobili
  • – znajdź ludzi, którym zawsze się udaje, na pewno masz kogoś takiego w najbliższym otoczeniu, zastanów się, jak on/ona to robi
  • – Czy jest ktoś, kogo podziwiasz? Ktoś na kim się wzorujesz? Nie musisz osobiście znać tej osoby. Zastanów się, co by ten człowiek zrobił na twoim miejscu, w twojej sytuacji
  • – wypisz wszystkie swoje sukcesy i zastanów się, w jaki sposób je osiągnąłeś
  • – sprawdź, jakie masz opcje do wyboru, a jeszcze lepiej poproś o pomoc znajomego, zróbcie wspólnie burzę mózgów
  • – zainteresuj się coachingiem lub inną formą profesjonalnego wsparcia

    A może marzy ci się taka droga? fot.: Dawid Lasociński

    A może marzy ci się taka droga?
    fot.: Dawid Lasociński

Jeżeli już wiesz kim chcesz być, jaką markę chcesz zbudować, widzisz przed sobą drogę wiodącą do realizacji celu, to teraz pozostaje ci jeszcze zaplanować pozostałe trzy punkty marki i zabrać się za budowę.

Zanim zamkniesz ten artykuł, pomyśl o pierwszym kroku, który będzie początkiem twojej drogi do celu. Tan pierwszy krok powinien być na tyle mały i prosty, abyś mógł go wykonać dzisiaj, jutro, najdalej w ciągu tygodnia. Jeżeli chcesz podziel się refleksją w komentarzach. Doświadczenia innych stanowią inspirację do działania.

Marka osobista fot.: Dawid LasocinskiBibliografia:

Richar N. Boles, Jakiego koloru jest twój spadochron?

Paweł Tkaczyk, Zakamarki Marki

Blog Pawła Tkaczyka http://pl.paweltkaczyk.com/

 

Zapraszam do zapisywania się na newsletter. Otrzymasz informacje o nowych artykułach, szkoleniach oraz materiały dodatkowe przeznaczone wyłącznie dla subskrybentów.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments